موزه میراث روستایی گیلان در زمینی به مساحت حدود 263 هکتار بنا شده است.

این موزه مکانی عالی برای آشنایی با معماری، فرهنگ، سبک زندگی، غذاهای محلی، صنایع‌ دستی، پوشاک و… مردم مناطق مختلف استان گیلان است. 28 مجموعه مسکونی در این موزه جای گرفته‌اند و فضاهای روستایی دیگر مانند شالیزار و کاهدان، لانه مرغ و… در آن بازسازی شده‌اند.

در این اکوموزه بزرگ علاوه بر بازدید از فضاهای روستایی و آشنایی با فرهنگ و معماری مناطق مختلف استان، می‌توانید با لباس‌های محلی عکاسی کنید، از غذاهای محلی بچشید و از بازارچه صنایع دستی خرید کنید. کارگاه‌های آموزش و تولید صنایع‌دستی، نظیر گمج‌سازی و سفالگری، مرواربافی، رشتی‌دوزی و… ، محوطه‌ی بازی‌ها و نمایش‌های بومی، مراکز تحقیقات کشاورزی و دامپروری، پژوهشگاه معماری و مردم‌شناسی، پارک کودک، باغ‌های پرورش گیاهان دارویی و درختان بومی، اردوگاه تفریحی، معماری چوب ملل و دو مجموعه‌ مهمانپذیر با الهام از معماری روستایی در این موزه در نظر گرفته شده‌ است.

موزه شهر رشت در ابتدا خانه میرزا حسین خان کسمائی،آزادیخواه، شاعر و روزنامه نگار معروف و از رجال دوره مشروطیت و نهضت جنگل بود که در سال 1349 توسط وزارت فرهنگ و هنر جهت تبدیل به موزه خریداری شد.

موزه رشت از دو بخش مردم‌شناسی و باستان‌شناسی تشکیل شده است. بخش مردم‌شناسی از صحنه‌های بازسازی شده از زندگی مردم و تندیس بومی گیلان تشکیل شده و بخش باستان‌شناسی موزه به اشیا و آثار باستان‌شناسی کشف شده در نقاط مختلف گیلان به ویژه تپه‌های مارلیک رودبار، تالش، دیلمان و … اختصاص دارد. یک گورستان باستانی و مجموعه سنگ قبرها نیز در این بخش قرار دارد.

همه روزه از ساعت 9 تا 18 می‌توانید از موزه میراث روستایی گیلان بازدید کنید. در روزهای چهارشنبه، بازدیدهای گروهی به‌همراه راهنما انجام می‌شود.

موزه میراث روستایی:گیلان، کیلومتر 18 آزادراه رشت قزوین، نرسیده به پلیس راه، کیلومتر 3 جاده‌‏ی سراوان شفت

موزه باستان شناسی:رشت خیابان طالقانی(بیستون)، روبروی زایشگاه دکتر فامیلی

موزه میراث روستایی:01333690970

موزه باستان شناسی:01333246362

فیلم معرفی موزه های شهر رشت

آدرس موزه های شهر رشت

گالری عکس موزه های شهر رشت