پل معلق مشگین شهر طولانی‌ترین پل معلق خاورمیانه با طول 365 متر,عرض 2 متر و ارتفاع از کف دره 80 متر در دامنه کوه سبلان و بالای پارک جنگلی این شهر واقع شده است.

پل معلق مشگین شهر بخشی از مجموعه گردشگری خیاو تاگیردولی یا نور سبلان محسوب می‌شود. این مجموعه دارای امکانات تفریحی و رفاهی مانند زیپ لاین، بانجی جامپینگ، پاراگلایدر، رستوران، سوئیت اقامتی  و… می باشد.

کوه آتشفشانی و غیر فعال سبلان با ارتفاع 4811 متر ,سومین قله ایران پس از دماوند و علم کوه ,در فاصله‌ی 35 کیلومتری غرب شهر اردبیل و 25 کیلومتری جنوب شرقی مشگین‌شهر واقع شده و از دره قره‌سو در شمال غرب اردبیل شروع می شود و تا کوه قوشاداغ در سمت شرقی غربی ادامه می یابد.

آبگرم‌های طبیعی دامنه کوه، طبیعت زیبا و منحصربه‌فرد و وجود یخچال‌ها و برف دائمی ، از مهم‌ترین جاذبه‌های این ناحیه هستند.

سبلان در مجموع دارای 3 قله به نامهای سلطان شهره(بلندترین قله),هرم و کسری است .

در بالای قله سبلان دریاچه ای بیضی شکل با ابعاد 140 در 80 متر و عمق 40 متر, در ارتفاع 4811 متری قرار دارد.

قله سبلان در فهرست آثار طبیعی ملی کشور ثبت شده است.

در فاصله 35 کیلومتری مشگین شهر، کیلومتر 18 ییلاق قارا یاتاغ,در دامنه‌های شمالی کوه سبلان دره ی عمیق جهنم دره با طول حدود 13 کیلومتر واقع شده که دورتادور آن را صخره‌های سنگی احاطه کرده و رودخانه خیاوچایی از وسط آن می گذرد.

علت نامگذاری آن به گفته ساکنان محلی، سراشیبی‌های تند و مسیر صعب‌العبوری است که برای رسیدن به دره و رودخانه آن باید پیمود.

جهنم دره زیستگاه دائمی حیواناتی از قبیل قوچ و میش ارمنی، آهو، خرس قهوه‌ای و خاکستری، گراز، بز سفید طوق‌دار، کفتار و پرندگانی چون عقاب و شاهین و سایر گونه‌های دیگر پرندگان و وحوش است.

روستای موئیل با ارتفاع 2180 متری از سطح دریا, در فاصله 14 کیلومتری جنوب شرقی مشگین‌شهر در دره‌ای به همین نام قرار دارد. کوه‌های ساری گونی، دوله سر، قره قیه و گیویل درسی این روستا را احاطه کرده‌ و چشمه‌های  پرآب قینرجه، ایلاندو و ملک‌سویی باغ های زیبایی را در روستا به وجود آورده اند.

چشمه آبگرم موئیل با بيش از 8 دهنه,در مرکز روستای موئیل قرار دارد. آب این چشمه در ردیف آب‌های معدنی کلروسولفاته و بیکربناته کلسیک گرم قرار گرفته و آرامبخش است.

شیروان دره با مساحت حدود 75 کیلومتر مربع, در 20 کیلومتری جنوب شرقی مشگین‌شهر و در نزدیکی لاهرود واقع شده و از جنوب به دامنه شمالی ساوالان یا هرم، از شرق به جاده لاهرود شابیل، از غرب به هوشنگ میدانی و از شمال به زمین‌های روستای ساربان‌لار منتهی می‌شود.

ابتدای این دره باریک و عرض آن در حدود 20 تا 30 متر است. دیواره‌های دو طرف دره شیب 90 درجه و ارتفاع حدود 100 تا 150 متر دارند که هرچه به‌سمت لاهرود حرکت کنید، دره عریض‌تر و ارتفاع دیوارها نیز کاهش پیدا می‌کند. این دره در ارتفاع 2200 متر از سطح دریا جای گرفته است.

این دره یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های حیات وحش ایران است و حیواناتی  مانند کل، بز، خوک، روباه، گرگ، قوچ، میش ارمنی، خرگوش، کبک، قمری و فاخته در آن زندگی می‌کنند و هر سال، پرندگان بسیاری در فصل مهاجرت به آنجا پرواز می‌کنند.

آبگیر آت گولی در یاچه ای با ابعاد 120 در 30 متر است که در غرب شیروان دره واقع شده است.

از این دریاچه که در حال حاضر برای پرورش ماهی استفاده می کنند در گذشته برای شست و شوی احشام و اسب ها استفاده می شده و به همین دلیل آن را آت گولی یعنی استخر اسب می نامیدند.

 تالاب جیران گولی با ارتفاع 2200 متر از سطح دریا در شیروان دره واقع شده و زیستگاه پرندگانی مانند چنگر، کشیم، حواصیل خاکستری، اردک ارده‌ای و اردک سر سبز  می باشد.هر ساله در ماه‌های سرد، پرندگانی از آسیای میانه، قفقاز و سیبری به این منطقه مهاجرت می‌کنند.

آبشارهای دوقلو یکی دیگر از جلوه‌های زیبای دره شیروان است.

در این دره چشمه‌های جوشان به فراوانی یافت می شوند . چشمه معدنی و آب‌گرم شابیل معروف‌ترین چشمه این دره است.

منطقه باستانی شهر یئری با وسعت 400 هکتار در شمال غربی روستای پیرازمیان در 31 کیلومتری شرق مشگین شهر در کنار رود قره سو واقع شده و از سه قسمت دژ نظامی، معبد و قوشا تپه تشکیل شده است. قدمت قلعه و معبد به 1450 سال پیش از میلاد و قوشاتپه به هزاره هفتم پیش از میلاد می‌رسد.

تا به حال حدود 450 گور در این محل شناسایی شده است که ابعاد کوچک‌ترین آن‌ها 3.2 متر و بزرگ‌ترین آن‌ها 8.3 متر است.

محوطه شهر یئری اولین بار در سال 1978 توسط هیئت چارلز برنی شناسایی و بررسی شد.

مقبره تاریخی شیخ حیدر(پدر شاه اسماعیل اول) که قدمت آن را به سال 731 هجری نسبت می دهند در مشکین شهر واقع شده است.پیرامون مقبره را مجموعه شیخ حیدر دربردارد که شامل بخش‌هایی مانند موزه، نمایشگاه صنایع دستی و نمایشگاه کتاب می‌شود.

بنا در تاریخ 18 تیر 1311 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

قلعه قهقهه (به معنای خنده بلند و آواز کبک) مربوط به دوران پیش از اسلام, در 85 کیلومتری شمال شرق مشگین شهر بین روستای گنچویه و قره آغاج واقع شده است.

چشمه قوتورسویی در دامنه  کوه سبلان ,در 25 کیلومتری جنوب لاهرود و 48 کیلومتری جنوب مشگین‌شهر واقع شده‌ است. آبگرم قوتورسویی به علت داشتن گوگرد خالص برای از بین بردن امراض مختلف پوستی موثر است.

پارک جنگلی مشگین‌ شهر با وسعت 300 هکتار در کنار رود خیاوچای واقع شده است .از امکانات تفریحی و گردشگری این پارک می‌توان به شهربازی، زمین اسکیت و آبشار مصنوعی اشاره کرد.

دریاچه طاووس گولی با وسعت نزدیک به 0.5 کیلومتر بزرگترین دریاچه مشگین شهر در جنوب شرقی  این شهر و در شرق روستای ییلاقی موئیل واقع شده است. دریاچه طاووس گولی از آب شدن برف‌های قله سبلان به‌وجود آمده است.

غارهای بینه لر در روستای متروک بنه لر در 6 کیلومتری مسیر شهر لاهرود به آبگرم شابیل و در حاشیه دره رود قره سو قرار دارد. این غارها به صورت به هم پیوسته هستند و به هم راه دارند و به صورت دو و سه طبقه هستند که در گذر زمان تخریب شدند.

قره‌سو یکى از مهم‌ترین رودخانه‌هاى منطقه مشگین‌شهر، دشت مغان و اردبیل است که به رود مرزى ارس مى‌ریزد. این رودخانه از به هم پيوستن دو شعبه دامنه‌هاى شمال غربى کوهستان تالش و دامنه‌هاى شمال شرقى کوه‌هاى بزغوش به وجود مى‌آيد.

خيوچای( خياوچای )از سرشاخه های مهم رودخانه قره سو در شهرستان مشکين شهر است. اين رودخانه از ارتفاعات هزار ميخ، آيی قاری، دلی آلی، جنوار داغی سرچشمه می‌گيرد و به رودخانه  قره سو می‌ريزد. اين رودخانه مهم‌ترين زيستگاه ماهی قزل‌آلای خال قرمز در استان اردبيل است.

 

رودخانه بالیقلو چای (رودخانه ماهی‌دار) از چشمه‌سارها و برف‌های دامنه جنوبی کوه سبلان و دامنه‌های شمال غربی رشته‌کوه‌های بزغوش سرچشمه می‌گیرد و به رودخانه قره سو می‌ریزد. طول این رودخانه 75 کیلومتر است که 50 کیلومتر آن در کوهستان و 25 کیلومتر دیگر در جلگه جریان دارد.

کهنه قلعه مشگین شهر در ارتفاعات شرقی رودخانه‌ی باغ نوروز واقع شده است .سنگ‌نوشته‌ی معروف این قلعه، اولین سنگ‌نوشته  کشف شده از دوران ساسانی در آذربایجان محسوب می‌شود.

قلعه در تاریخ 25 اسفند 1345 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

منطقه گردشگری کپز در 20 کیلومتری شهرستان مشگین‌شهر واقع شده است.از ویژگی‌های بارز این منطقه می‌توان به وجود صخره‌های عظیم، سر به فلک کشیده و یکنواخت آن اشاره کرد که انسان در به وجود آوردن آن هیچ نقشی نداشته‌ است.

قلعه ارشق مربوط به دوره سلجوقیان ایلخانیان در شهرستان مشگین‌شهر، روستای توبنق واقع شده است. این قلعه با چندی برج مدور, از نظر پلان معماری شباهت زیادی به معماری قلعه قهقه و قلعه بابک دارد.

این اثر در تاریخ 10 خرداد 1382 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

هوشنگ میدانی منطقه وسیع و مسطحی است که در دامنه شمالی سبلان و درارتفاع 2725 متری واقع شده و یکی از زیستگاه‌های وحش منطقه سبلان به شمار می‌رود. هوشنگ میدانی از طرف شمال به منطقه ساربانلار (سروان دره سی)، از طرف شمال شرقی و شرق به ارتفاعات ایشیق چیخماز و آب گرم شابیل و از جانب جنوب شرقی به دامنه سبلان و هرم و از جانب غرب به منطقه موئیل محدود است.

تنگه قشلاق در منطقه‌ی مرادلو، از توابع شهرستان مشگین شهر واقع شده است.صخره‌های این منطقه مانند تندیس‌هایی سر برافراشته‌اند و جذابیتی منحصربه‌فرد به آن داده‌اند.

سنگ‌ نبشته ساسانی در نزدیکی مشکین‌شهر واقع شده است. این سنگ‌نبشته  بر روی شمال شرقی تخته سنگ رسوبی مشرف بر یکی از دره‌های رودخانه خیاو چای در حدود 150 متری ضلع شمال غربی کهنه قلعه و در دره باغ نوروز حجاری شده‌است. سنگ‌نبشته به ثبت آثار ملی رسیده‌ است.

محوطه ایلانلی داغ مربوط به  دوران‌های تاریخی پس از اسلام در شهرستان مشگین‌شهر، روستای قره‌باغلار واقع شده است.

این اثر در تاریخ 7 مهر 1381 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

سنگ‌نگاره‌های شیخ مدی مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان, در شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرادلو، دهستان یافت، روستای کنجوبه واقع شده است.بیش از 90 درصد نقش‌ها در این محوطه بز کوهی است و به طور موردی نقش‌هایی از انسان در حالت‌های شکار با کمان، سواره، در حال اجرای رفتارهای موزون و جادوگرانه، نمادهای استیلیزه شده بزکوهی و نشان‌های خط ایلامی و… به چشم می‌خورد.

این اثر در تاریخ 26 اسفند 1378 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

فیلم معرفی مناطق گردشگری مشگین شهر

آدرس مناطق گردشگری مشگین شهر

گالری عکس مناطق گردشگری مشگین شهر