روستای گچی سو بالا از روستاهای شهرستان کلاله در استان گلستان به‌ شمار می‌رود و بیش از همه به‌ خاطر نزدیکی به گورستان و زیارتگاه خالد نبی شهرت دارد. همچنین تپه ماهورهای هزار دره و درختان مقدس چشمه خضر دندان از دیگر مناطق دیدنی این روستا هستند.

مجموعه گورستان و زیارتگاه خالد نبی از مناطق دیدنی شهرستان کلاله است و از چند مکان زیارتی و همچنین یک قبرستان تاریخی تشکیل شده است. این مجموعه که در ارتفاعات و مناطق کوهستانی استان گلستان موسوم به کوه تانگری داغ در ارتفاع 700 متری قرار دارد، محل تدفین خالد نبی و همچنین میزبان تندیس‌های سنگی متعدد و کوچک و بزرگی است.

مقبره چوپان آتا (بقعه چویان عطا) نزدیک به مقبره خالد نبی و کمی پایین‌تر از قرار دارد و مدفن چوپان گوسفندان خالد نبی است.

چشمه خضر دندان در مجاورت گورستان و زیارتگاه خالد نبی و 100 متر پایین‌تر از بقعه چوپان آتا واقع شده است. چشمه عموما در فصل بهار جریان دارد.

محلی‌ها برای رفع بیماری دام‌ها و گله‌ها از این چشمه کوچک استفاده می‌کنند.

تپه ماهورهای هزار دره در شمال شرقی شهر کلاله، قرار گرفته و به دلیل ویژگی‌های زمین‌شناسی خود شهرت دارد .با قرارگیری در شمال ترکمن صحرا، این منطقه مملو از تپه‌ ماهورهای تخم‌ مرغی شکل است. در میان این تپه ماهورها دره‌های متعدد با جاده‌های خاکی وجود دارند و به همین دلیل نام هزار دره را روی آن گذاشته‌اند. از اوایل آبان تا اواخر فروردین، این ناحیه سکونتگاه قشلاقی عشایر می‌شود. گیاهان نادر و دارویی و قارچ‌های وحشی و خودرو در این ناحیه یافت می شوند.

چشمه زاو در فاصله 45 کیلومتری کلاله، در نزدیکی گرگان‌رود و در نزدیکی روستای زاو قرار دارد و با جریانی پرآب، در منطقه‌ای جنگلی واقع شده است. مسیر دسترسی به این چشمه خاکی است و هیچ‌گونه امکانات رفاهی در آن وجود ندارد.

جنگل پلکانی کلاله در نزدیکی شهر کلاله و در روستایی به نام گونیلی، قرار دارد و بین دو کوه بلند واقع شده است. مهم‌ترین ویژگی جنگل, شکل پله‌وار تخته‌‌سنگ‌های آن است و نام پلکانی را نیز به همین دلیل روی آن گذاشته‌اند.

چشمه آق سو در فاصله 7 کیلومتری کلاله، در استان گلستان قرار دارد و یکی از پرآب‌ترین چشمه‌های این استان به‌ شمار می‌رود. در نزدیکی چشمه، آبشار آق سو با ارتفاع 70 متر واقع شده است.

منطقه شکار ممنوع عزیزآباد در فاصله 24 كيلومتری شرق شهرستان كلاله، در استان گلستان قرار دارد و با 17 هزار هکتار مساحت، بلندترین نقطه آن از سطح دریا، 900 متر است.

در این منطقه بیش از 30 گونه پستاندار شناسایی شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به خرس قهوه‌ای، شغال، روباه، پلنگ، گرگ و سمور اشاره کرد.

 همچنین پرندگانی مانند شاهين‌سانان، كوركور سياه، كركس، سنقر و انواع گنجشک‌سانان در منطقه شکار ممنوع عزیزآباد زندگی می‌کنند و این ناحیه یکی از اصلی‌ترین زیستگاه‌های قرقاول به ‌شمار می‌رود.

لاک‌پشت‌ها، مارهای سمی و غیرسمی و سیاه‌ماهی ساکن رود زاو، از دیگر جانداران این منطقه هستند.

چشمه آق سو دارای امکانات رفاهی ازجمله تعدادی آلاچیق، سرویس بهداشتی،آب آشامیدنی، وسایل بازی کودکان است.

فیلم معرفی مناطق گردشگری شهرستان کلاله

آدرس مناطق گردشگری شهرستان کلاله

گالری عکس مناطق گردشگری شهرستان کلاله