عمارت خورشید از معدود بناهای دوره افشاری,بنایی که ظاهرا قرار بوده آرامگاه نادرشاه باشد در شهرستان کلات واقع شده است.

 نام عمارت برگرفته از نام یکی از همسران نادرشاه بوده است.

این عمارت سه طبقه، در وسط باغی بزرگ واقع شده، در ابتدا ارتفاع عمارت 25 متر بوده اما پس از خراب شدن طبقه سوم آن به 20 متر رسیده است.

آبشار بابارمضان با ارتفاع 10 متر, در روستای بابارمضان، در شمال غرب شهرستان کلات و در دامنه ارتفاعات هزارمسجد قرار گرفته است.

برای دسترسی باید حدود 5 کیلومتر مسیر منتهی به آبشار را درون آب رودخانه طی کنید.

آبشار در تاریخ 17 دی 1398،در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسیده است.

بند نادری در 4 کیلومتری شرق شهرستان کلات قرار دارد. اصل این بنا متعلق به دوران سلجوقی است و در دوران نادر ترمیم شده است.

تاج سد در حدود 95 متر, ارتفاع آن 70 متر و ضخامت سد بین 20 تا 27 متر در نوسان است.

آب انبارهای روستای خشت مربوط  به دوره افشاریه در روستای خشت شهرستان کلات واقع شده است.

این آب‌انبارها در سال 1346 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آبشار ارتکند در نزدیکی روستا و آبگرم ارتکند ,در منطقه روستای قطعه نو کلات قرار دارد. 

برای رسیدن به آبشار ارتکند ابتدا باید از روستای سررود عبور کرد که 7 کیلومتر از جاده اصلی فاصله دارد. این روستا آب و هوای خشک دارد و کوه‌های تک خانه در 8 کیلومتری غرب و سرشاو در 3 کیلومتری شمال‌شرق این آبادی واقع شده‌اند و ارتفاع آن از سطح دریا 1480 متر است.رود ارتکند که از کوه‌های هزار مسجد سرچشمه می‌گیرد، از کنار این آبادی می‌گذرد؛ بعد از روستا جاده‌ای فرعی و خاکی وجود دارد که با دو ساعت راهپیمایی به آبشارها می‌رسد.

آبشار قره ‌سو در جنوب‌غربی شهرستان کلات نادری و در نزدیکی روستای قره سو واقع شده ‌است. کوه بیساماد در 3 کیلومتری غرب و کوه هزار مسجد در 5 کیلومتری جنوب غربی این آبشار قرار گرفته‌اند.

دره‌های تنگ و پیچ در پیچ با دیواره‌هایی 90 درجه در مسیر رسیدن به آبشار وجود دارند.مسير حرکت در اين دره‌ها بسيار تنگ، باريک و نيمه تاريک است و نردبان‌هاى فلزى براى کمک به گردشگران در بخش‌هاى گوناگون نصب شده است.

آبشار چرم همراه با تفرجگاه چرم در نزدیکی روستای چرم کهنه، در فاصله 20 کیلومتری غرب کلات نادری، قرار دارد. آبشار در ابتدای دره چرم کهنه واقع شده است.

جنگل پسته خواجه( جنگل پسته وحشی چهچهه) در شهرستان کلات قرار دارد. 

خانه گبرها در سررود,نام خانه‌هایی در دل کوه سررود است که در غرب ایران قرار دارد. در این منطقه گروه زیادی از زرتشتیان برای حفظ دین خود به اینجا آمده و ساکن شده اند.

کتیبه نادری در دربند که یکی از ورودی‌های کلات است، روی سنگ نوشته شده است. بر روی کتیبه 24 بیت در رثای نادر، فرزند شمشیر نوشته شده که 4 بیت اول آن فارسی و بقیه ترکی درگزی است. پایان کتیبه به علت مرگ نادر رها شده است.

فیلم معرفی مناطق گردشگری شهرستان کلات

آدرس مناطق گردشگری شهرستان کلات

گالری عکس مناطق گردشگری شهرستان کلات