تپه باستانی بازگیر در جنوب شرقی روستای بازگیر، در حاشیه ضلع غربی رودخانه ترکولو و در 2 کیلومتری شمال شهر مینودشت، در شرق استان گلستان قرار دارد و از مهم‌ترین و ارزشمندترین آثار تاریخی فرهنگی منطقه است. تاکنون دوره‌های فرهنگی مس و سنگ انتقالی، مفرغ قدیم، مفرغ پایانی، آهن، دوره اشکانی و دوره اسلامی در این ناحیه شناسایی شده است.

اثر در تاریخ 25 اسفند 1379، با شماره ثبت 3547 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

شهر تاریخی دشت حلقه (دشت قلعه) در شهرستان مینو دشت، روستای دشت حلقه قرار دارد. شهر به‌صورت هشت ضلعی نامنظم بنا شده و دو حصار بزرگ داخلی و خارجی آن را محصور کرده‌اند. در بین این دو دیوار خندقی به عرض 53 متر که در برخی نقاط به 60 متر نیز می رسد، حفر شده است و در قسمتی از آن، آب همچنان جریان دارد.

برخی از سفال‌های به دست آمده از دشت حلقه شامل سفال خاکستری رنگ از هزاره اول پیش از میلاد، سفال قرمز رنگ از دوره اشکانی، سفال قرمز رنگ و ساده از دوره ساسانی و سفال لعابدار رنگارنگ از قرون هفت و هشت هجری قمری می‌شود.

اثر در تاریخ 29 دی 1353، به‌‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

سایت پروازی ترسه در نزدیکی روستای ترسه قرار دارد.این سایت یکی از قوی‌ترین سایت‌های ترمیک و دیواره‌ای با قابلیت پروازهای مسافت به ‌شمار می‌رود.

بسیاری از مسابقات ملی پاراگلایدر در سایت پروازی ترسه برگزار می‌شود.

روستای قلعه قافه در 35 کیلومتری شهرستان مینودشت واقع شده است.

از جمله جاذبه‌های روستا می‌توان به غار، چشمه‌های فراوان، آبشار، بافت قدیمی آن، جنگل‌های زیبا در اطراف و‌ زیارتگاه سکینه خاتون اشاره کرد.

آبشار لولوم در نزدیکی روستای لولوم و در بخش مرکزی این شهرستان قرار دارد.

پارک جنگلی تنگه چهل چای (جنگل چهل چای) با 59 هکتار مساحت، در فاصله 7 کیلومتری شهر مینودشت در ناحیه جنگل‌های پهن‌برگ خزری، در دامنه شمالی رشته‌کوه‌های البرز واقع شده است و پوشش گیاهی آن شامل انواع درختان، درختچه‌ها و گیاهان علفی و بوته‌ای کف جنگل می‌شود.

پارک جنگلی باقرآباد در فاصله 12 کیلومتری شهر مینودشت, در نزدیکی روستای باقرآباد قرار گرفته و به دلیل تردد کمتر گردشگران، محیطی بکرتر و تمیزتر نسبت به بسیاری از دیگر جنگل‌های استان گلستان دارد.

چراغ تپه در حدود 3 کیلومتری جنوب شرقی شهر مینودشت واقع شده و محیطی نسبتا جنگلی دارد.

این مکان امکانات مناسبی برای انجام برخی ورزش‌های کوهستانی، پیاده‌روی و به ویژه پرواز با پاراگلایدر را در اختیار بازدیدکنندگان می‌گذارد. همچنین این تپه یکی از مهم‌ترین سایت‌های پروازی کشور را در خود جای می‌دهد که همه ساله میزبان پاراگلایدرسوارها از سراسر نقاط  کشور است.

آبشار حسينا در 21 کيلومتری جنوب شرق شهرستان مينودشت و در نزدیکی روستای حسینا واقع شده است. در مجاورت این روستا چشمه‌ای وجود دارد که در مسير خود، با ايجاد آبشارهای کوتاه و بلند تا ارتفاع 25 متر و غارهای آهکی، مناظری بسيار زیبا به وجود آورده است.

آبشار سرخو در میان جنگلی انبوه، در جنوب روستای سرخو، از توابع بخش مرکزی شهرستان مینودشت قرار دارد و فاصله آن تا مرکز شهر مینودشت 12 کیلومتر است. ارتفاع این آبشار از سطح دریا 500 متر برآورد می‌شود.

سایت پروازی زنگلاب در ارتفاعات تفرجگاه جنگلی تنگه چهل چای مینودشت و در نزدیکی روستای کوهستانی زنگلاب قرار گرفته است. این سایت پروازی ارتفاعی معادل 650 متر دارد و محل فرود آن محوطه‌ای باز و دارای تفریح گاه خانوادگی است.

آبشارهای یکه سور در فاصله چند کیلومتری تنگه چهل چای، در جنوب شهرستان مینودشت قرار دارند و در میان جنگلی انبوه واقع شده‌اند. این جنگل سرسبز پوشیده از درختان مازو، توسكا، افرا، نمدار و… است که از نظر زیست‌محیطی حائر اهمیت هستند.

مسیر دسترسی به آبشارهای یکه سور شامل 12 کیلومتر جاده آسفالته و 2 کیلومتر جاده شوسه می‌شود. همچنین از محل پارک ماشین، باید 30 دقیقه در مسیر شیب‌دار و 15 دقیقه در مسیر هموار پیاد‌ه‌روی کنید.

موزه مردم‌شناسی و باستان‌شناسی مینودشت که با نام مختصر موزه مینودشت نیز شناخته می‌شود، در بنایی تاریخی از دوره پهلوی اول قرار دارد.

طبقه اول شامل دو بخش ابریشم‌بافی و بخش اشیای مکشوفه از تپه باستانی بازگیر مینودشت می‌شود. در بخش تپه بازگیر آثاری همچون ساطور بزرگ و کوچک، سرنیزه، تبر تیشه، کاردک، ابزار نشا، سه شاخ فلزی، پاتیل بزرگ، تشت کوچک و نیزه دو سر و همچنین مراحل مختلف عملیات کاوش به نمایش درآمده است. طبقه دوم نیز متشکل از بخش صله‌بران، بخش نمدمالی و بخش معرفی خانواده قزلباش است.

 جاده آسفالته، نمازخانه، سرویس‌های بهداشتی، فروشگاه‌های مواد غذایی و رستوران‌های سنتی، از امکانات پارک جنگلی تنگه چهل چای می باشد.

فیلم معرفی مناطق گردشگری شهرستان مینودشت

آدرس مناطق گردشگری شهرستان مینودشت

گالری عکس مناطق گردشگری شهرستان مینودشت