آتشکده اسپاخو در 61 کیلومتری جنوب شهر آشخانه,روستای اسپاخو واقع شده است.

در روستای اسپاخو علاوه بر آتشکده, تاکنون 14 اثر و محوطه تاریخی شامل قلعه شهر سوخته، معدن تاریخی، ساختارهای آرامگاهی، قلعه ساسانی، محوطه باستانی اسپاخو، حمام، راه قدیمی، محوطه ساسانی، رشته قنات قدیمی، محوطه اسلامی و محوطه چشمه علی اصغر نیز شناسایی شده است.

روستای درکش در 30 کیلومتری جنوب غربی شهر آشخانه,دهستان آلمه واقع شده و از جاده اصلی 2 کیلومتر فاصله دارد. 

روستا دارای آب و هوای معتدل، طبیعتی جنگلی و کوهستانی و چشمه سارهای فراوان است.

تنها جنگل بلوط شرق کشور در اطراف این روستا قرار دارد.

منطقه نمونه یامان داغی در جنوب,جنوب غربی و جنوب شرقی روستای هدف و منطقه نمونه درکش و روستای جوزک در منتهی الیه غرب و روستای هاور درشرق واقع است.

از زیبایی های این منطقه نمونه گردشگری می توان به جنگل های هیرکانی که تنها بازمانده این گونه منحصر بفرد در شرق کشور می باشد,کوهستان مرتفع با قله های متعدد،مناطق ییلاقی گولک، نرگزلی، کشگربه، ترناولی, دره های سرسبز و انبوه ناله خونی، خالدار، زو و چشمه های گولک، چشمه بید و رودخانه کندرزو اشاره کرد.

منطقه حفاظت شده قره خود  با 43778 هکتار وسعت, در شمال غربی استان خراسان شمالی، غرب بجنورد,بخش سملقان, مجاور پارک ملی گلستان واقع شده است.

نام منطقه بر گرفته از کوهی است که در شرق آن واقع شده و در زبان محلی به معنای ترسناک است.

گون، انواع تک لپه ای ها، درمنه، خار شتر، اسفناج وحشی، بو مادران، کاکوتی، آویشن، زیره، کلپوره و خاکشیر از جمله گونه های گیاهی منطقه قره خود می باشند.

این منطقه زیستگاه حیواناتی مانند کل و بز، پلنگ، گرگ، گراز، خرس قهوه ای، روباه، شغال، سمور، سنجاب، آهو و کفتار است .

پرندگانی همچون عقاب طلایی، عقاب شاهی، قرقاول، سار، سبزقبا، انواع جغد، قمری، شاهین، قرقی، کبک، تیهو، سیاه سینه، انواع کبوتر و پرندگان شکاری در این منطقه فراوان به چشم می خورند .

روستای کاستان در 50 کیلومتری شهر آشخانه واقع شده است.

روستا دارای جنگل های انبوه,آبشارها و غارهای طبیعی (سولی قباخ,آرمادلو و زوی جندان),کوه های مرتفع,چشمه های فراوان (کهنه قلعه,سولی قباخ,خان چشمه,سارترنولی,سارآق مزار,آق سو,اورته برن,حسن بک,اورنچه چشمه,رمضان چشمه و کور چشمه),رودخانه های خروشان و اماکن تاریخی است.

منطقه نمونه گردشگری کشانک در 11 کیلومتری جنوب غربی شهر آشخانه واقع شده است.

از زیبایی های منطقه کشانک می توان به چشمه های علی جمعه، علی دری، سالان، مسافر، ترناولی، کانی موسو، ساخ چشمه و قاریاق ده و ارتفاعات سرسبزی مانند کورکن، تیغ بل، ترناولی وترنو وسرم با ارتفاع 1844 متر در جنوب روستا و  امام زاده گلزار در دامنه های پوشیده از درختان و باغات میوه اشاره کرد.

منطقه نمونه شیرآباد در 5 کیلومتری شهر آشخانه واقع شده است.

چشمه آخورک در جنوب روستا، آبشار,رودخانه و آب بند شیرآباد که از حاشیه ی جنوبی و غربی روستا می گذرد، ارتفاعات اطراف منطقه و دره زو با دیواره های سنگی عمودی, غار های مسعود و آشیانه پلنگ از زیبایی های این منطقه نمونه گردشگری می باشند.

چشمه آبگرم مهمانک (گرموک) در 6 کيلومتری جنوب غربی شهر آشخانه,روستای مهمانک واقع شده است.

اين چشمه از زير يک کوه آهکی و از چندين نقطه خارج می شود.

مساحت محدوده چشمه در حدود 50 متر مربع و آب آن بسيار زلال و شفاف است.

روستای زو علیا در جنوب شهر آشخانه, 3 کیلومتری روستای بیار واقع شده است.

روستا دارای طبیعتی بکر با چشم اندازهای زیبا از کوهستان و باغات سرسبز، رودخانه و آبشار است.

آبشار بیار با 15 متر ارتفاع,در روستای بیار واقع شده و از ارتفاعات جنوب روستا سرچشمه می گیرد.

سد شیرین دره در 65 کیلومتری شمال غربی شهرستان بجنورد، محدوده شهرستان مانه و سملقان, بر روی رودخانه شیرین دره (یکی از سرشاخه‌های رود اترک) واقع شده است.

سد با 65 میلیون و 800 هزار متر مکعب آب, بزرگترین سد استان خراسان شمالی به شمار می رود و ارتفاع آن از بستر رودخانه 63 متر است. 

ماهی های زرده پر یکی از گونه های ماهی های سد شیرین دره است که صید آنها از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست ممنوع اعلام شده است.

روستای بازار قارناس در شهرستان مانه وسملقان، بخش مانه، دهستان اترک واقع شده است.

تپه قلعه خان در 25 کیلومتری غرب شهر آشخانه ,3 کیلومتری شهر قاضی, مرکز روستای رسالت (قلعه خان سابق) واقع شده است. 

عمده‌ترین آثاری که در این تپه تاریخی شناسایی شده دیوارهای منقوشی است که مربوط به دوره مس و سنگ است و در همه اطراف تپه پراکنده‌اند.

اثر در سال 1386 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

فیلم معرفی مناطق گردشگری شهرستان مانه و سملقان

آدرس مناطق گردشگری شهرستان مانه و سملقان

گالری عکس مناطق گردشگری شهرستان مانه و سملقان