منطقه گردشگری و روستای خسرويه در 25 كيلومتری جنوب غربی شهرستان فاروج,دامنه رشته كوههای شاه جهان و در میان دره ای سرسبز واقع شده است.

روستای خسرویه در دو طرف کوه بنا شده و رودخانه خسرویه که به کال خونی معروف است از وسط آن عبور کرده و روستا را به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم می کند.

خانه های روستا اکثرا در سمت شرق رودخانه واقع شده اند.

راه آسفالت به سمت روستا از روی تپه های مشرف به رودخانه عبور می کند و با پیچ و خم های کوهستان و رودخانه و درختان سرسبز منظره ای زیبا را به نمایش می گذارد.

در این مسیر روستاهای مایوان و چوکانلو در غرب جاده واقع شده اند و خانه های آنها پلکانی است.

در روستا مراتع به دو دسته تابستانی و زمستانی تقسیم می شوند. مراتع تابستانی در ارتفاعات و پشت به آفتاب واقع شده اند و چون شدت آفتاب نسبتا کمتر است بخش عمده مراتع روستا در این فصل چرانده می شود. مراتع زمستانی در ارتفاعات و کوه های رو به آفتاب قرار دارد و شامل کوه های پیش کمر می شوند.

آبشار اسفجیر در شمال غربی شهرستان فاروج,روستای اسفجیر واقع شده است.

پس از عبور از روستا و با حدود یک ساعت پیاده‌روی در کنار رودخانه، به دره‌ای با دیواره‌های بسیار بلند می‌رسید که با ادامه مسیر، محوطه آبشار مشاهده خواهد شد.

قلعه علی‌آباد در شهرستان فاروج,2 کیلومتری غرب روستای یام واقع شده است.

قلعه دارای پلان مستطیل شکل است و علاوه‌ بر چهار برج در گوشه‌ها، دو برج در وسط ضلع غربی و شرقی دارد و خندقی با عرض 15 متر آن را احاطه می‌کند.

قلعه علی آباد با شماره 12083 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

شاه جهان نام بلندترین قله ارتفاعاتی است که دنباله آن‏ به کوه‌های بینالود و آلاداغ می‌‏رسد و 3350 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این رشته کوه دنباله رشته کوه های البرز است.

کوه شاه جهان از چند قسمت تشکیل شده و هر کدام به نامی خاص شناخته می‌شوند.

حمام تاریخی استاد متعلق به دوره صفویه,در شهرستان فاروج واقع شده است.

حمام به صورت زیرزمینی است و با مصالح سنگ و ساروج ساخته شده و طرح کلی آن از یک راهروی ورودی، یک سربینه با پلان هشت ضلعی، گرم‌خانه و مخازن آب تشکیل شده است.

سقف حمام پوشش گنبدی دارد و در وسط گنبدها روزنه‌ای برای ورود نور به حمام تعبیه شده است.

تپه یام بزرگترین محوطه شناسایی شده در دره رود اترک علیا در خراسان شمالی است که آثار چندین هزاره استقرار، از دوره پیش از تاریخ تا دوره اسلامی را در خود جای داده است.

فیلم معرفی مناطق گردشگری شهرستان فاروج

آدرس مناطق گردشگری شهرستان فاروج

گالری عکس مناطق گردشگری شهرستان فاروج