کلیسای موجومبار (کلیسای سنت هریپسیمه , سورپ هریپسیمه ) در دره ساری‌چای، در 39 کیلومتری مرند، در روستای موجومبار قرار دارد. بنای کلیسا نسبت به خانه‌های روستا در پایین‌ترین سطح واقع شده است.احتمالا نام کلیسا برگرفته از هریپسیمه، دختر آشوت باگرادونی، پادشاه ارمنستان است.

این اثر در تاریخ 1 فروردین 1347، با شماره ثبت 778 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

باغ گلشن راز یکی از مکانهای دیدنی شهرستان شبستر است که بیشتر شهرت و محبوبیت آن به‌ علت وجود آرامگاه شیخ محمود شبستری، شاعر و عارف قرن هفتم است. مقبره وی که از آثار دوره ایلخانی به حساب می‌آید، در تاریخ 10  مهر1380 با شماره ثبت 4197 ثبت ملی شد.

کلیسای سهرقه ( کلیسای سهرل , کلیسای هوانس مقدس سهرقه) با قدمتی که به سده‌های پنجم و ششم هجری قمری بازمی‌گردد،در روستای سهرل، از توابع شهرستان شبستر قرار دارد. نام اصلی کلیسا از اسم یکی از حواریون حضرت عیسی (ع) به نام یوحنا گرفته شده است که در میان ارامنه با نام هوانس شهرت دارد.

 این اثر در 1 فروردین 1347، با شماره ثبت 766 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

بندر شرفخانه در فاصله 30 کیلومتری از شبستر قرار دارد و از بنادر دریاچه ارومیه به‌شمار می‌رود. این بندر از یک طرف به دریاچه ارومیه منتهی و از سمت دیگر توسط کوه‌های سرسبز میشو محصور می‌شود. اسکله تال در بندر شرفخانه، با قدمتی 100 ساله، به‌عنوان یکی از آثار تاریخی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کلیسای موجومبار: شبستر، حدود 30 کیلومتری جاده تبریز مرند، روستای موجومبار

باغ گلشن راز:شبستر، خیابان گلشن راز

کلیسای سهرقه: شبستر، بخش صوفیان، روستای سهرل

بندر شرفخانه:20 کیلومتری شبستر، شرفخانه

 

 

 

فیلم معرفی مناطق گردشگری شهرستان شبستر

آدرس مناطق گردشگری شهرستان شبستر

گالری عکس مناطق گردشگری شهرستان شبستر