چشمه گل رامیان (دریاچه گل رامیان) در جنوب شهرستان رامیان واقع شده است.این چشمه به‌ صورت چاله‌ای بیضی شکل و مانند یک تشت دیده می‌شود و در اثر فرونشست در سطح تشکیلات آهکی شکل گرفته است. گل رامیان یکی از عمیق‌ترین و سردترین چشمه‌های آب جهان به شمار می‌رود که در گذشته 44 متر عمق داشته و اکنون 80 متر عمق دارد.

چشمه گل رامیان در ارتفاع 320 متری از سطح دریا قرار دارد. طول آن 90 , عرض آن 80 متر و وسعت آن 720 متر مربع است. رنگ آن سبز تیره است که علت این رنگ,عمق زیاد چشمه می باشد. آب چشمه از کف چشمه تامین می‌شود و از هیچ جایی آب وارد آن نمی‌شود. یک مجرای خروج آب نیز دارد که سرریز آن به رودخانه قره‌چای رامیان که یکی از شاخه‌های گرگانرود است، وارد می‌شود و شالیزارها و زمین‌های زراعی اطراف را نیز سیراب می‌کند.

ماهی سفید رودخانه‌ای عمده ماهیان این دریاچه را تشکیل می‌دهد.

پوشش گیاهی این منطقه شامل درختان پهن برگ، بلوط و درختچه‌های ولیک است. ذخیره‌گاه جنگلی سرو زربین یا سرو کوهی در نزدیکی گل رامیان واقع است. البته ارتفاعات این محدوده، از جنگل‌های باستانی بسیار با ارزش تشکیل شده است که متأسفانه بیش از یک دهه است که به‌جای آن‌ها، توسط سازمان جنگل‌ها و مراتع درختان سوزنی برگ کاشته شده است.

آبشار شیر آباد (آبشار خان ببین، آبشار آقا خان ببین , هفت آبشار شیرآباد) در 55 کیلومتری شرق گرگان و بین شهرهای علی آباد کتول و آزاد شهر, حدود 7 کیلومتری جنوب شهر خان ‌ببین قرار دارد.

مجموعه آبشارهای پلکانی شیرآباد از 12 آبشار کوچک و بزرگ تشکیل شده‌اند که همگی در مسیر رودخانه شیرآباد جای گرفته‌اند. البته این مجموعه به داشتن هفت آبشار معروف است و ازاین‌رو، به آن هفت آبشار شیرآباد نیز گفته می‌شود.ارتفاع آبشار اول از سطح دریا 308 متر و آبشار هفتم 385 متر است.

آبشار پشمکی رامیان با ارتفاع 8 متر,در فاصله 10 کیلومتری جنوب شهر رامیان و در 3 کیلومتری غرب روستای پا قلعه واقع شده است.

روستای پاقلعه در فاصله 10 کیلومتری جنوب غربی شهرستان رامیان واقع شده است.

در ارتفاعات جنوبی و غربی روستا، جنگل‏‌های انبوهی از درختان سوزنی برگ جای گرفته‌اند و چشمه‌های پرآبی مانند سرگل، چشمه پشمکی و انجیر‌چشمه، به طراوت روستا افزوده‌اند. همچنین چندین مجموعه آبشار در حوالی روستای پاقلعه قرار گرفته‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به مجموعه آبشارهای پشمکی، مجموعه آبشارهای سرخه کمر، مجموعه آبشارهای جوزک و مجموعه آبشارهای سید کلاته اشاره کرد. چشمه گل رامیان نیز در نزدیکی روستای پاقلعه قرار دارد.

غار شیرآباد (غار دیو سفید , غار دیو سپید) در حد فاصل شهرهای علی آباد کتول و آزادشهر , در نزدیکی شهرستان رامیان قرار دارد.

این غار طبیعی از نوع آبی و رودخانه‌ای است و با قطر دهانه 9 تا 15 متر، طول آن به حدود 235 متر می‌رسد. میانگین عرض دالان غار نیز حدود 2 تا 3 متر است. آب سرد جاری در کف غار به رودخانه شیرآباد می‌ریزد و در نهایت به هفت آبشار جنگلی می‌پیوندد.

با برخوداری از دما و رطوبت مناسب، غار شیرآباد زیستگاه مناسبی برای بعضی از گونه‌ها مانند سمندر کور غارزی گرگانی است که یکی از بزرگ‌ترین سمندرهای آبی جهان محسوب می‌شود. 

آبشار جوزک در 3 کیلومتری جنوب شرق شهر رامیان، در میان جنگلی بکر,کمی بالاتر از چشمه نیلبرگ واقع شده است.

 با یک ساعت پیاده‌روی از چشمه می‌توانید به آبشار دسترسی پیدا کنید.

مجموعه آبشار‌های اوتره در جنوب روستای شفیع آباد، در بخش فندرسک رامیان استان گلستان قرار دارد و در دره‌ای با همین نام که رودخانه اوتره از میان آن عبور می‌کند، واقع شده است. این آبشارها اوشرشره(ارتفاع 15 متر)، او گردگر(ارتفاع 30 متر)، هفت بهشت(ارتفاع 20 متر) و اوتره(ارتفاع 35 متر) نامیده می‌شوند و همگی از چشمه‌هایی کوچک با آب سرد و زلال نشات می‌گیرند.

قلعه ماران (قلعه میران , قلعه موران) در فاصله 12 کیلومتری جنوب غربی رامیان، در استان گلستان قرار دارد. این قلعه روی قله‌ای به ارتفاع 2430 متر بنا شده است.

آبشارهای سرخه کمر در 3 کیلومتری جنوب شرق شهر رامیان قرار گرفته‌اند.

در این مسیر هشت آبشار واقع شده‌اند که آبشار نعیم آباد با 28 متر ارتفاع, بلندترین آنهاست.

منطقه انجیر چشمه در فاصله 13 کیلومتری جنوب رامیان، در استان گلستان قرار دارد.

چشمه سید کلاته در فاصله 6 کیلومتری جنوب شهرستان رامیان، در استان گلستان قرار دارد. این چشمه با جریانی پرآب، زیر درختانی سرسبز و کهنسال، در نزدیکی روستاهای باقر آباد و سید کلاته واقع شده است.

آبشارهای چفت سید کلاته در فاصله 2 کیلومتری روستای سید کلاته و 7 کیلومتری مرکز شهر رامیان قرار دارند.

چشمه نیلبرگ در فاصله 4 کیلومتری جنوب شرقی شهر رامیان و در ابتدای جاده جنگل نیلبرگ، در استان گلستان قرار دارد و شامل چندین چشمه با آبی زلال و شفاف می‌‌شود.

جاده دسترسی به آبشار خاکی است.

فیلم معرفی مناطق گردشگری شهرستان رامیان

آدرس مناطق گردشگری شهرستان رامیان

گالری عکس مناطق گردشگری شهرستان رامیان