پارک ملی تندوره در شمال خراسان و در نزدیکی ترکمنستان واقع شده است. مجموعه تندوره در شهرستان درگز و در حوزه آبریز هریرود و کشف‌رود و زیرحوزه رودخانه درونگر قرار دارد.

مرتفع‌ترین نقطه این منطقه قله قنبرعلی در جنوب محدوده به ارتفاع 2586 متر و پست‌ترین نقطه با ارتفاع 884 متر در بخش شمالی محدوده قرار دارد.

از 7 گونه گربه‌سان ایران 5 گونه یعنی پلنگ ایرانی، گربه جنگلی، گربه دشتی، گربه پالاس و سیاه‌گوش اورآسیا در این منطقه زندگی می‌کنند.

پارک ملی تندوره از نظر تنوع گونه‌های پرندگان بسیار غنی است. کورکور، سارگپه پابلند، عقاب دشتی، عقاب شاهی، عقاب طلایی، کرکس، هما، لیل، کوکر، مرغ حق، شبگرد بلوچی، بادخورک معمولی، بادخورک کوهی، زنبورخور معمولی، هدهد، چکاوک طوقی، پپت خاکی و سنگ‌چشم دم‌سرخ گروهی از پرندگان مهاجر به پارک را تشکیل می‌دهند. تعدادی از گونه‌های مهم بومی منطقه عبارتند از دلیجه، کبک، تیهو، قرقاول، بلدرچین معمولی، کبوتر چاهی، قمری، یاکریم، چکاوک شاخ‌دار، چکاوک آسمانی، دم‌جنبانک ابلق، قرقی، سسک، سار، زاغی، کلاغ گردن‌بور، کلاغ ابلق، الیکایی، توکای سیاه، زردپره کوهی، زردپره مزرعه، انواع جغد و سهره سینه‌سرخ.

تاکنون 373 گونه گیاهی از 60 تیره در این پارک شناسایی شده‌ است. اورس، انجیر، بید، نسترن، گوجه وحشی، کرکو، درمنه، گون، کلاه میرحسن، باریجه، آنقوزه،کندل، زیره سیاه، کتان وحشی، آویشن، انواع گرامینه، آلبالوی وحشی، شیر خشت، زرشک، انواع گیاهان یکساله مرتعی و گیاهان با ارزش دارویی از مهم‌ترین گونه‌های گیاهی این پارک است.

دره چلمیر در بخش شرقی پارک ملی تندوره قرار دارد. این دره یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های کل و بز، قوچ و میش و پلنگ در منطقه است.

تفرجگاه بارسو (زنگلانلو) در شهر درگز واقع شده است.در جنوب و جنوب شرقی درگز رودخانه پر آب زنگلانلو جاری است که یکی از شيرين‌ترين و پر آب‌ترين رودخانه‌های دائمی شهرستان محسوب می شود.

رودخانه از رشته كوه‌های هزارمسجد و كماس سرچشمه می‌گيرد و پس از طی 60 كيلومتر وارد خاک تركمنستان می‌شود.

پلکان نادری(زینه نادری) عارضه‌ایی سنگی است که از ارتفاع 500 متری کوه‌های الله اکبر آغاز شده و به طول تقریبی 1 کیلومتر در امتداد جاده ادامه دارد.

این راه در گویش محلی به نردبان یولی (راه نردبانی) معروف است.

پلکان حدود 1000 متر طول دارد و عرض هر پله بین 2 تا 3 متر در نوسان است. ارتفاع هر پله در حدود 10 تا 20 سانتی‌متر وکف آن 70 تا 100 سانتی متر است. تعداد پله‌ها با شمارشی از بالا به پایین 1100 عدد است. پلکان بر روی یک تخته سنگ یک پارچه از جنس سنگ‌های کف رودخانه‌ایی به صورت ممتد و بدون بریدگی شکل گرفته است.

تفرجگاه امام قنبر در میان ارتفاعات الله‌اکبر و در نزدیکی روستای داغدار واقع شده است.

مهم‌ترین دلیل معروفیت تفرجگاه امام قنبر وجود چشمه‌های آب گرم معدنی است. این چشمه‌ها دارای آب گرم معدنی با خواص موثر دارویی هستند.

یارم تپه  شامل آثار اولین سکونت اقوام دوره ماقبل تاریخ و روزگار باستان در دشت است و ظاهرا این اقوام از هزاره پنجم قبل از میلاد در این محل ساکن شده اند.

برخی از نقوش بر روی سفال‌های یافت شده در این منطقه منحصر به‌ فرد بوده و دارای خصوصیات و مشخصات محلی است.

یارم تپه در حدود 500 متری غرب بندیان و در مجاورت رود درونگر قرار دارد.

فیلم معرفی مناطق گردشگری شهرستان درگز

آدرس مناطق گردشگری شهرستان درگز

گالری عکس مناطق گردشگری شهرستان درگز