پل معلق پیر‌تقی در دره‌های عمیق شهر هشتجین، در شهرستان خلخال واقع شده و محل اتصال دو رودخانه گیوی چای و قزل اوزن است.

(به دلیل آنکه این پل در ابتدا برای کار مطالعه و احداث سد به‌طور موقت ساخته شده بود، برای رفت‌و‌آمد گردشگران استاندارد نیست. به‌ همین دلیل مسئولان سازمان میراث فرهنگی استان، گردشگران را از عبور و مرور روی پل اکیدا برحذر می‌دارد.)

روستای گردشگری لرد در بخش شاهرود، شهرستان خلخال واقع شده است و  دلیل داشتن باغات گردو، سیب, آلبالو و جاذبه‌هایی مانند غار سنگی کوخول عنبر، منطقه حفاظت‌شده آق داغ و چشمه‌های طبیعی که مهم ترین آنها چشمه آبشار سیبیه خانی است شهرت دارد.

قله‌ آق‌داغ با ارتفاع 3303 متر به عنوان دومین کوه بلند استان اردبیل شناخته می‌شود. دامنه‌های این کوه را گل‌های خودرو، ریحان و آویش‌های کوهی پوشانده‌اند و از بالای آن جنگل‌های نوده، آق‌سو، چنارلیق، کیوی زاویه و قره تکان دیده می‌شوند.

در ارتفاع تقریبا  2100 متری این کوه چشمه‌ایی جاری است که آب گوارایی دارد.

روستای اندبیل با وسعت 2200 هکتار, در 3 کیلومتری شهرستان خلخال واقع شده است.این روستا در شیبی ملایم  قرار گرفته و کوچه‌های پیچ در پیچی دارد که نهر آب از میان آن‌ها می‌گذرد. معابر روستا با درختان فراوان به شکل کوچه‌باغ‌هایی درآمده‌اند که طراوت و زیبایی کم‌نظیری را به نمایش می‌گذارند. منظره ساختمان‌های روستا با سقف‌های شیروانی و دیوارهای گلی همرنگ طبیعت، نشانگر درآمیختگی فضای روستا با محیط طبیعی اطراف است.

جنگل‌های بلوط و ممرز و بوته‌های تمشک و نسترن در شمال روستا از جلوه‌های بسیار زیبای طبیعی روستا به شمار می‌روند.

چشمه بیله دیر، با آب زلال و دائمی  از ارتفاعات بنات  سرچشمه می گیرد.

رودخانه اندبیل از کوه های سراخانی، خانقاه داغی و باغرو سرچشمه می‌گیرد و در نهایت به رودخانه هروآباد می پیوندد.

چشمه میر عدیل ( میرعدیل بولاغی ) که از ارتفاعات بالای دره بنات می جوشد در محدوده روستای اندبیل قرار گرفته است.آب چشمه بسیار گوارا است و به دلیل ظرفیت بالایی که دارد سرچشمه رودخانه‌ای با همین نام است.

آبشار نوده با ارتفاع حدود 30 متر در 4 کیلومتری شرق روستای نوده  واقع شده است.

منطقه گردشگری ازناو با وسعت 250 هکتار در جنوب شهر خلخال و چشمه ازناو در فاصله 5 کیلومتری از آن و در نزدیکی جاده اسالم قرار دارد و شامل کوه ازناو، چشمه ازناو و باغ‌های مفرح است.

روستای گردشگری برندق در میان دره‌ای سرسبز و چشم‌نواز در بخش خورش رستم شهر خلخال قرار گرفته است. طبیعت زیبای باغ‌ها،آبشار زیبا ورودخانه‌ای که از میان روستا می گذرد, از جمله جذابیت‌های این روستا به شمار می‌روند.

آبشار نره‌گر در روستای اسبو، در 30 کیلومتری شمال جنوب شرقی خلخال  واقع شده است.این آبشار در ارتفاع 1900 متری از سطح آب‌های آزاد قرار دارد.

(پس از گذر از داخل روستا و طی مسیری در حدود 2 کیلومتر بصورت پیاده، آبشار نمایان می‌گردد)

ییلاق دشته در مسیر جاده اسالم خلخال  واقع شده و از معروف‌ترین ییلاقات توریستی منطقه است.

روستای کزج در 15 کیلومتری شمال‌غربی هشجین واقع شده است.بافت سنتی، معماری خاص اماکن مسکونی، قرار گرفتن در کوهپایه، بهره‌مندی از طبیعت بکر و زیبا، جاری شدن رودخانه قزل اوزن از بین باغات روستا، قدمت و پیشینه تاریخی و صنایع دستی  از جمله زیبایی های  روستای کزج است.معماری روستای کزج شباهت زیادی به روستای ماسوله در استان گیلان دارد.

خلخال سویی،جویباری است که از آب برف‌ها و یخ‌های منطقه مرتفع دربند هواشان خلخال تشکیل می‌شود. این جویبار پس از طی چهل کیلومتر پر آب می‌شود و به رودخانه خلخال چایی، رودخانه قزل اوزن و در نهایت  به دریای خزر می‌ریزد.

غار هفت‌خانه (غار یدی‌دام)در ارتفاع 1600 متری از سطح دریا در 20  کیلومتری جنوب‌غرب شهر خلخال، در روستای گرمخانه، واقع شده است. این غار دارای دو دهانه ورودی است که دهانه اصلی آن در قسمت شرقی قرار گرفته است. غار هفت‌خانه از هفت تالار کوچک که به ترتیب پشت سر هم قرار گرفته، تشکیل شده است که ارتفاع آن‌ها به طور متوسط به 3 متر می‌رسد.

حمام نصر(موزه خلخال) متعلق به دوره قاجار در شهرستان خلخال واقع شده است .

این اثر در تاریخ 1 مهر 1382 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

غار یخی جلال آباد(یخکان) در ارتفاع 2500 متری و با ارتفاع حدود 60 متر فاصله از نوک قله قرار گرفته است و جنس زمین آهکی است. دهانه ورودی آن بسیار کوچک است که از طریق یک راهرو تنگ و باریک به طول 10 متر و به قطر حداکثر 50 سانتیمتر به تالار وسیعی منتهی می‌شود.

حوضچه آبی در ضلع شرقی و در ارتفاع 1.5 متری از کف غار تشکیل شده است که  آب آن از جمع شدن قطرات آب ناشی از تقطیر در اثر برخورد بخار آب با دیواره سرد تامین می‌شود. این حوضچه دارای آب بسیار گوارا و فوق العاده سرد است.

تالار اصلی از طرف ضلع غربی به وسیله راهروهایی پیچ در پیچ به تالارهای کوچک مربوط می‌شود. از خصوصیات ویژه این بخش از غار جریان مداوم هوای مرطوب و تشکیل بلورهای یخ به صورت قندیل و ورقه‌های نازک در قسمت‌هایی از سطوح دیوارها و سقف است و به لحاظ خاصیت یخچالی آن است که به نام یخکان یا معدن یخ نامیده می‌شود.

فیلم معرفی مناطق گردشگری خلخال

آدرس مناطق گردشگری خلخال

گالری عکس مناطق گردشگری خلخال