قبل
بعدی
مکان تاریخی خاصی را میشناسید؟؟؟
کسب و کار خاصی داری ؟؟؟
صاحبان مشاغل : برای شما برنامه ویژه ای داریم ....
یا میخوای جاذبه های گردشگری محل سکونت رو معرفی کنی ؟؟؟
قبل
بعدی
قبل
بعدی

مراکز تفریحی شهرستان خرم بید

کاروانسرای قاجاریه صفاشهر روستای شهیدآباد یکی از کاروانسراهای مهم شهرستان خرم بید است.

کاروانسرای شاه عباسی یکی دیگر از کاروانسراهای مهم شهرستان خرم بید,تقریبا 3600 متر مربع وسعت دارد و یکی از کاروانسراهای حیاط دار در ایران در زمان صفویه محسوب می شود.شیوه معماری و ساخت این بنا از شیوه مرسوم ایجاد بناهای کاروانسرای دوران صفویه پیروی می کند و دارای حجره های متعدد، اصلبل ها، انبارها و حیاط مرکزی است که معماری بسیار زیبایی دارد. در مجاورت این بنا یکی از منحصربه فرد ترین پل های باستانی ایران بر رود پلوار دیده می شود که در ضلع غربی بنا جهت عبور و مرور کاروانیان استقرار یافته است.

دستکند نوع خاصی از معماری است که حداکثر استفاده از ابزار طبیعی در آن وجود دارد. این نوع سازه ها در سالهای اخیر مورد توجه سازمان یونسکو واقع شده اند.

بزرگترين مجموعه معماری دستكند فارس و نمونه بزرگ و منحصر به فرد از اين نوع سازه در كشور در بافت تاريخی صفاشهر استان فارس قرار دارد. دستکند های بافت قدیم صفاشهر به لحاظ تعدد، گوناگونی و دارا بودن رده های مختلف تاریخی در سطح استان فارس و ایران بی نظیر و منحصر به فرد هستند.

بنای دستکند صفاشهر متعلق به دوران قبل از اسلام می باشد. این دستکند ها قبل از دوره ساسانیان با کاربری های مختلف در این منطقه وجود داشته است. ارتفاع این دست کند ها به 2 تا 3 متر می رسد و عمقشان متغیر بوده و گاهی به 100 تا 200 متر نیز می رسد.

برخی تودرتو و برخی هم طبقاتی، عمودی و افقی هستند و کاربری های متفاوتی دارند به طوری که برخی از آن ها مسکونی و اقامتی، برخی هم دامی و دامپروری هستند. همچنین برخی از این دستکندها ذخیره گاه بوده یا جنبه دفاعی دارند.

فیلم معرفی مراکز تفریحی شهرستان خرم بید

آدرس مراکز تفریحی شهرستان خرم بید

گالری عکس مراکز تفریحی شهرستان خرم بید