پل پنج چشمه بناب (بش گوزلی کورپی) با قدمتی که به دوره‌ی صفویه بازمی‌گردد,در فاصله‌ی 600 متری ضلع شرقی بناب، در روستای سور و روی رودخانه‌ی صوفی قرار گرفته است. این پل  50 متر طول و 5 دهنه (چشمه) دارد.

در تاریخ 25 اسفند 1379، این پل با شماره‌ی 3087 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

روستای تاریخی صور با قدمت حدود 3000 سال, یکی از روستاهای مهم گردشگری شهرستان بناب محسوب می‌شود که با توجه به معماری خاص و منحصربه‌فردش، همواره مورد توجه گردشگران است.

روستای صور در گذشته یک روستای زیرزمینی بوده که به‌مرور زمان اهالی آن به ساخت خانه‌های روی زمین پرداخته‌اند. در حال حاضر 28 خانه زیرزمینی متروکه در این روستا باقی مانده‌ است که امکان اسکان در این خانه‌ها همچنان وجود دارد.

یکی دیگر از جذابیت‌های روستای صور، قرارگیری آن در دامنه شیب‌دار کوه و ساختار پلکانی خانه‌ها است,به‌گونه‌ای که پشت‌بام هر خانه‌، حیاط خانه بالادستی محسوب می شود.

روستای صور بناب و معماری صخره‌ای آن به شماره 3086 در تاریخ 17 بهمن 1379 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

منطقه گردشگری قره قشون در نزدیکی روستای تازه کند زوارق، از توابع شهرستان بناب واقع شده و فاصله آن از شهر بناب، 5 کیلومتر است. این منطقه در ارتفاعات قره قشون جای گرفته و چندین قله مرتفع دارد.

در سال 1382، یک کمپ گردشگری در دامنه کوه ایجاد کردند که از جمله امکانات آن می‌توان به چندین آلاچیق، سرویس بهداشتی، نمازخانه و بوفه اشاره کرد.

حمام مهرآباد بناب که امروزه میزبان موزه مردم‌شناسی جنوب سهند است، با مساحت 342 متر مربع و قدمتی که به دوره صفویه بازمی گردد, یکی از حمام‌های قدیمی شهرستان بناب به‌ شمار می‌رود.

این اثر در آذر 1378، با شماره‌ی ثبت 2514 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

موزه مردم‌شناسی جنوب سهند نیز با 12 بخش، متشکل از آلات و ادوات موسیقی، ابزار صنعت پارچه‌بافی، وسایل روشنایی، زیورآلات، پوشاک، لوازم تدفین، وسایل طب سنتی، ادعیه و طلسمات، ابزارآلات سنتی کشاورزی، دست‌بافته‌های سنتی، ابزار آهنگری و ظروف مرتبط با آب در فرهنگ مردم جنوب سهند است.

حمام حاج فتح الله با قدمتی که به دوره قاجار بازمی‌گردد، در بافت قدیمی شهر واقع شده و یکی از پراهمیت‌ترین گرمابه‌های شهر به‌ شمار می‌رود.

حمام در حال حاضر برای برگزاری کارگاه و آموزش صنایع دستی استفاده می‌شود.

اثر در 18 اردیبهشت 1380، با شماره ثبت 3833 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

خانه سیف العلما با قدمتی که به دوره قاجار بازمی‌گردد، در محله گزاوشت، از محلات قدیمی شهر بناب واقع شده است. این خانه متعلق به شیخ علی قاضی، ملقب به سیف العلما بوده است.از مهم‌ترین خصوصیات خانه رعایت قرینه‌سازی در نمای ورودی است.

این اثر در تاریخ 10 مهر 1380، با شماره ثبت 3969 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و امروزه میزبان موزه صفوی است. تمام آثار این موزه از سكه تا نگارگری به دوره صفوی تعلق دارند. از ارزشمندترین قطعات موزه می‌توان به تصاویری از نگاره‌های شاهنامه تهماسبی، یكی از شاهكارهای هنری مكتب تبریز در دوره صفوی اشاره کرد.

کبوتر خانه امیر فرهنگی با قدمتی که به دوره قاجار بازمی‌گردد، شامل سه طبقه می‌شود. از طبقه بالای بنا به‌عنوان نگهبانی، از طبقه وسط برای نگهداری کبوتر و از طبقه پایین آن به‌عنوان خانه‌باغ استفاده می‌شد. طبق نوشته‌های روی دیوار، پیشینه بنا را سال 1280 برآورد می‌کنند.

کبوتر خانه امیر فرهنگی در تاریخ 7 خرداد 1387، با شماره‌ ثبت 22843 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

تالاب قره قشلاق بناب با بیش از 22 هزار هکتار وسعت، در ساحل جنوب دریاچه ارومیه، در حومه شهرستان بناب واقع شده است. به‌دلیل زیبایی طبیعی این تالاب و پوشش متنوع گیاهی و جانوری از آن با نام عروس تالاب‌های شمال‌ غرب کشور یاد می‌شود.

روستای پلکانی توتاخانه در فاصله 15 کیلومتری از شهرستان بناب واقع شده است. خانه‌های روستا در شیب کوه‌های توته‌خانه جای گرفته‌‌اند و درها و پنجره‌های آن‌ها برای جلوگیری از نفوذ سرما کوچک هستند. همچنین با پاشیدن خاک میکا روی بناهای روستا، همگی به رنگ سرخ دیده می‌شوند.

سد دوش در سال 1387, در شمال شرقی شهرستان بناب ,روی رودخانه چوان چای ساخته شده است. دریاچه سد ,دارای اکوسیستم خاصی برای پذیرش گونه‌های مختلف پرندگان است و تا به حال میزبان پرندگانی همچون حواصیل، مرغ ماهی‌خوار، خوتكا، سرطلایی و لک‌لک بوده است.

حمام مهرآباد:بناب، خیابان کشاورز

حمام حاج فتح الله:بناب، خیابان کاملو

خانه سیف العلما:بناب، محله گزاوشت، خیابان دریا (خیابان شهید بهشتی)

کبوترخانه امیر فرهنگی:بناب، خیابان شهید باهنر

 

 

فیلم معرفی مناطق گردشگری شهرستان بناب

آدرس مناطق گردشگری شهرستان بناب

گالری عکس مناطق گردشگری شهرستان بناب