رشته کوه دنا با 52 قله بالای 4000 متر,بلندترین و بزرگ ترین چین خوردگی رشته کوه زاگرس محسوب می شود.

نام کوه برگرفته از شهر دهنار(ده انار) در دامنه غربی جنوبی کوه می باشد.

دنا,رشته کوهی در زاگرس است که از شمال غربی تا جنوب شرقی کشیده شده و در مرز سه استان اصفهان,کهگیلویه و بویر احمد و چهارمحال و بختیاری قرار دارد و یکی از 1515 قله برجسته جهان به شمار می رود.

رشته کوه دنا با 90 کیلومتر طول و 15 کیلومتر پهنای متوسط, توسط گردنه های بیژن,مورگل غربی و پوتک به 3 رشته اصلی و 1 رشته فرعی عمودی تقسیم می شود.

بلندترین قله رشته کوه دنا,قله بیژن 3 (قاش مستان) با 4459 متر ارتفاع است که در مرز منطقه پادنا سمیرم و شهر سی سخت قرار دارد.

پارک ملی و منطقه حفاظت شده دنا با 93 هزار و 821 هکتار, یکی از مناطق تحت حفاظت سازمان محیط زیست است.

زیستگاه های مهم حیات وحش دنا عبارت از تنگ شاه قاسم، چهارتنگ کل نقره‌ای، تنگ پوتک، تنگ قدویس، شنبلیه دون، تنگ شهسوار، تنگ حیدری، خاریدون، تل سیاه، آلج، گورویل، آب ملخ، تنگ پونه ای، گردنه بیژن، تنگ حرا، تنگ طوفال، آبشار دره ناری، بن شاهی، گردنه اتابکی، تل سبز، گردنه مورک، جنگل‌های بلوط حاشیه دنا، تنگ بن رود، تنگ کره، نهمون، مورطویله، خاکی، قبله و آسمونی می باشد.

در دامنه‌های دنا دره‌های متعددی وجود دارند که پر از چشمه های کوچک و بزرگ است. بسیاری از این چشمه‌ها از زیر برف می‌جوشند و از دامنه‌های پرشیب دنا سرازیر می‌شوند و پس از پیوستن به یکدیگر رودخانه‌های بشار و خرسان را تشکیل می‌دهند.

در دامنه‌های جنوبی پارک ملی و منطقه حفاظت‌شده دنا تا ارتفاع 2500 متر جنگل بلوط همه جا را پوشانده‌ است. در میان این درختان و نواحی و ارتفاعات مختلف گونه‌های جنگلی دیگر مانند بنه,کیکم,ارژن و انواع بادام کوهی دیده می شود.

حداقل 1200 گونه گیاهی درمنطقه شناسایی شده که از این تعداد 50 گونه مختص این منطقه است.

ازجمله جانورانی که در این منطقه زندگی می کنند می توان به خرس قهوه ای، کبک دری، انواع عقابها و کرکسها، سنجاب ایرانی ، سمور ، راسو، پلنگ، گرگ، انواع گربه های وحشی,گوزن زرد ایرانی و پرندگانی مانند شاهین، بحری، کبک، سنگ چشم، کمر کولی، انواع چکاوکها و سهره ها اشاره کرد.

منطقه حفاظت شده دنا در سال 1389 به عنوان ذخیره گاه زیست کره ایران در یونسکو شناخته شد.

فیلم معرفی رشته کوه و منطقه حفاظت شده دنا

آدرس رشته کوه و منطقه حفاظت شده دنا

گالری عکس رشته کوه و منطقه حفاظت شده دنا