دره آل در فاصله 45 کیلومتری از شهر مشهد قرار دارد.درون دره, روستایی به همین نام وجود دارد.

دره انجیر یکی از بخش های دره آل می باشد و دلیل نامگذاری آن وجود درختان انجیر فراوانی است که در آنجا به چشم می‌خورند. این دره کم‌عرض و باریک است و انتهای آن به روستای اندرخ ختم می‌شود. چشمه‌ای زلال در کنار درختان انجیر جریان دارد.

غار دره آل دارای دهانه بسیار بزرگ است و در دل کوه‌های صعب‌العبور قرار دارد.


عرض غار بین 1 تا 3 متر است و عمق آن به حدود 100 متر می‌رسد. غار در ارتفاع حدود 1500 متری از سطح دریا قرار گرفته و همین سبب شده تا تقریبا دست‌نخورده و بکر باقی بماند و به محل زندگی خفاش‌ها تبدیل شود.

آبشار دره آل در مجاورت دره و روستای آل در 45 کيلومتری شمال شرق مشهد، در مسير راه کلات نادری واقع شده است.


آبشار دره آل از کوه‌های هزار مسجد سرچشمه می‌گیرد. این دره به زواندرخ در روستایی به همین نام منتهی می‌شود و سد کارده در قسمتی از این دره, دره را قطع می‌کند.

قلعه آل و مات، دو دژ تاریخی هستند که در فاصله نزدیکی از دره آل مشهد قرار گرفته‌اند.

باستان‌شناس‌ها،‌ بقایای به جامانده از این دو قلعه را به دوره تیموری نسبت می‌دهند. قلعه‌های آل و مات در ارتفاع حدود 2300 متری از سطح دریا، روی کوه‌های بلند قرار دارند و به‌ منظور حفاظت از منطقه و همچنین ذخیره آب ساخته شده بودند.

کتیبه خان تاشی مربوط به دوره صفوی است و در دهستان کارده، 5 کیلومتری بین روستای‌های ال و سیج واقع شده است.


کتیبه خان تاشی یا خان داشی که در زبان محلی به معنای سنگ‌نوشته خان است,سنگ نوشته‌ای 1 متری است که با خط ثلث در 10 سطر حکاکی شده است. کتیبه درباره عزیمت شیبک خان به توس در سال 916 هجری قمری است و قدمت آن به اواخر دوره تیموریان و اوایل دوره صفوی باز می‌گردد. کتیبه در ارتفاع 3 متری از سطح زمین قرار گرفته و در مسیر رسیدن به آن، تابلوی خاصی وجود ندارد.

اثر در تاریخ 27 اسفند 1386 با شماره ثبت 22305 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

خراسان رضوی، 45 کیلومتری شمال‌شرقی مشهد و در مسیر کلات، نزدیکی روستای آل

فیلم معرفی دره آل مشهد

آدرس دره آل مشهد

گالری عکس دره آل مشهد