قبل
بعدی
مکان تاریخی خاصی را میشناسید؟؟؟
کسب و کار خاصی داری ؟؟؟
صاحبان مشاغل : برای شما برنامه ویژه ای داریم ....
یا میخوای جاذبه های گردشگری محل سکونت رو معرفی کنی ؟؟؟
قبل
بعدی
قبل
بعدی

برج آزادی تهران

برج آزادی در وسط میدان آزادی شهر تهران است. میدان آزادی از غرب به بزرگراه شهید لشگری، از شرق به خیابان آزادی، از جنوب به بزرگراه سعیدی و از شمال به بزرگراه جناح محدود می‌شود.

میدان آزادی با مساحت 50 هزار متر مربع، زمینی به‌شکل بیضی دارد که بنای برج در امتداد محور شرق غرب و در حدود یک‌ سوم شرقی آن واقع است.

برج آزادی 63 متر طول و 45 متر ارتفاع از سطح زمین دارد و از چهار طبقه تشکیل شده که دارای دو راه پله با 286 پلکان و دو آسانسور است. در ساخت این اثر از 25 هزار قطعه سنگ مرمر جوشقان اصفهان و 900 تن آهن استفاده شده است. درهای اصلی برج آزادی از سنگ گرانیت همدان ساخته شده و سنگ‌های طبقه همکف و همچنین طبقات برج نیز از معدن مروارید کردستان استخراج شده‌اند.

بنای برج از یک هندسه مربع مستطیل تشکیل شده که 16 ضلع دارد و در آخر به یک گنبد منتهی می‌شود که از داخل برج قابل‌مشاهده‌ است.

فضای داخلی برج آزادی دارای دو طبقه است که یکی بالای قوس طاق اصلی و دیگری زیر گنبد قرار دارد و امکان دسترسی به آن‌ها با آسانسور فراهم شده است. زیر برج نیز چهار طبقه در اعماق زمین طراحی و ساخته شده‌اند.

برج آزادی به مناسبت یادبود جشن‌های 2500 ساله شاهنشاهی ساخته شد که به نام برج شهیاد آریامهر معروف بود و پس از انقلاب اسلامی به برج آزادی تغییر نام یافت. 

برج آزادی در سال 1353 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

تهران، میدان آزادی

فیلم معرفی برج آزادی تهران

آدرس برج آزادی تهران

گالری عکس برج آزادی تهران