باغ دولت آباد متعلق به دوره زندیه,در محله چهار منار شهر یزد واقع شده است.

باغ دولت آباد با وسعت 6.4 هکتار,توسط محمدتقی خان معروف به خان بزرگ، ایجاد شد.وی ابتدا قناتی با نام دولت آباد ایجاد کرد و سپس از آب آن قنات، باغ دولت آباد را به وجود آورد.

عمارت دولت آباد شامل بخش های عمارت سردر، عمارت بهشت‌ آیین، تالار آیینه، عمارت تهرانی، عمارت هشتی یا عمارت بادگیر، عمارت سردر شمالی (مربوط به باغ بهشت‌ آیین)، تالار طنبی، برج دیده‌بانی و آب‌انبار است. همچنین اصطبلی بزرگ با شترخانه و غلام‌خانه در غرب باغ و در کنار رودخانه خشک قرار دارد.

در داخل باغ بادگیری با ارتفاع 33/8 متر قرار دارد.

این بادگیر به صورت 8 ضلعی است و همین امر سبب شده تا باد در هر جهت که بوزد به سرعت به قسمت زيرين هدايت شود. از سوی ديگر در زير بادگير حوضی قرار دارد به‌طوری که با وزيدن باد به سطح آب حوض، هوای خنکی را داخل بنا ايجاد می‌کند.

قنات دولت آباد با قدمتی بیش از 200 سال,از 5 رشته قنات به نام های بغداد آباد,مهدی آباد,دولت آباد,باقر خان و تقی آباد تشکیل شده و با طول تقریبی 60 کیلومتر یکی از مهم‌ترین و طولانی‌ترین قنات‌های شهر یزد به شمار می رود.

این 5 رشته در غرب و جنوب غربی شهر مهریز و کنار چشمه غربالبیز به یکدیگر می پیوندند و پس از عبور از مهریز توسط یک راهرو زیرزمینی 35 کیلومتری به شهر یزد رسیده و باغ های آبشاهی,خرمشاه و دولت آباد را سیراب می کنند.

باغ دولت آباد یکی از 9 باغ ایرانی است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

ساعات بازدید از باغ دولت آباد از ساعت 7 صبح تا 22:30 می باشد.

باغ در روز عاشورا تعطیل است.

استان یزد، یزد، خیابان شهید رجایی، کوچه فردوسی

03536270781

 

 

فیلم معرفی باغ دولت آباد یزد

آدرس باغ دولت آباد یزد

گالری عکس باغ دولت آباد یزد